Κόσμος |

24.10.25 15:25

Η κρίση της Nexperia προκαλεί ανησυχία για νέα έλλειψη μικροτσίπ στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία

Η Ολλανδία κατέσχεσε τη Nexperia, οι ΗΠΑ και η Κίνα επέβαλαν κυρώσεις και η ΕΕ φοβάται νέα κρίση τσιπ.

An alt text
Newsroom

Η ολλανδική εταιρεία Nexperia, που ανήκει στον κινεζικό όμιλο Wingtech, βρίσκεται στο επίκεντρο μιας νέας γεωοικονομικής κρίσης που προκαλεί ανησυχία στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς απειλείται με σοβαρή έλλειψη μικροτσίπ. Η κρίση ξέσπασε μετά την απόφαση της Ολλανδίας να θέσει την εταιρεία υπό κρατικό έλεγχο, επικαλούμενη φόβους μεταφοράς τεχνογνωσίας στην Κίνα, ενώ ταυτόχρονα Ηνωμένες Πολιτείες και Πεκίνο επέβαλαν εξαγωγικούς περιορισμούς στο ίδιο χρονικό διάστημα.

Τα τσιπ της Nexperia χρησιμοποιούνται σε πλήθος εξαρτημάτων, από αερόσακους έως συστήματα ψυχαγωγίας, και είναι κρίσιμα για τη βιομηχανία αυτοκινήτου. Η εταιρεία προειδοποίησε πρόσφατα τους πελάτες της για «απρόβλεπτες εξελίξεις που ενδέχεται να επηρεάσουν τη διαθεσιμότητα προϊόντων», προκαλώντας κύμα αγορών από τις αυτοκινητοβιομηχανίες που έσπευσαν να εξασφαλίσουν αποθέματα. Εκπρόσωποι του κλάδου παρομοίασαν την κατάσταση με τον πανικό αγορών της περιόδου της πανδημίας.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση, παρά το νομοθετικό πλαίσιο του Chips Act που θεσπίστηκε το 2022, δεν έχει μειώσει ουσιαστικά την εξάρτηση από τις ασιατικές αγορές. Το 1952 ολλανδικό νομοθέτημα που ενεργοποιήθηκε πρόσφατα επέτρεψε στο Άμστερνταμ να αναλάβει τον έλεγχο της εταιρείας, μετά από ανησυχίες ότι μεταφέρονταν τεχνολογικά στοιχεία εκτός χώρας. Λίγες ημέρες αργότερα, το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας απάντησε με απαγόρευση εξαγωγών προϊόντων της Nexperia China, εντείνοντας τον κίνδυνο ελλείψεων και κλυδωνισμών στις εφοδιαστικές αλυσίδες.

Η κρίση έχει φέρει το ζήτημα στην κορυφή της ατζέντας των Βρυξελλών, καθώς τα τσιπ αποτελούν κρίσιμο στοιχείο για τη βιομηχανία και την ενεργειακή μετάβαση. Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επιβεβαίωσε ότι το θέμα συζητήθηκε με εκπροσώπους της αγοράς και αποτέλεσε αντικείμενο τηλεδιάσκεψης του επιτρόπου Εμπορίου Μαρός Σέφτσοβιτς με τον Κινέζο ομόλογό του. Παράλληλα, η Κομισιόν εξετάζει νέο «Chips Act 2.0» για το 2026, καθώς η ΕΕ απέχει από τον στόχο να αυξήσει στο 20% το μερίδιό της στην παγκόσμια αγορά ημιαγωγών έως το 2030.

Η ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων) προειδοποιεί ότι ενδεχόμενη καθυστέρηση στην επανεκκίνηση της παραγωγής θα μπορούσε να προκαλέσει σοβαρές διακοπές στη γραμμή συναρμολόγησης, ενώ η Volkswagen έχει ήδη ενημερώσει τους εργαζομένους της για πιθανές επιπτώσεις αν τα αποθέματα εξαντληθούν. Παρότι τα προϊόντα της Nexperia δεν είναι τεχνολογικά αιχμής, η εξάρτηση των ευρωπαϊκών βιομηχανιών από αυτά αποδεικνύει πόσο ευάλωτες παραμένουν οι αλυσίδες εφοδιασμού της Ευρώπης απέναντι στις γεωπολιτικές εντάσεις.

Με βάση διεθνείς αναφορές (Reuters, Politico EU)