Ελλάδα |

27.11.25 18:59

Το Αμερικανικό Ναυτικό ακυρώνει τις φρεγάτες Constellation – Σε ευρωπαϊκές λύσεις στρέφεται η Αθήνα

Η Ουάσινγκτον τερματίζει το πρόγραμμα Constellation λόγω υπερβάσεων, ενώ η Ελλάδα αναζητά νέες επιλογές ενίσχυσης του Στόλου με ευρωπαϊκά πλοία.

An alt text
Newsroom

Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ προχώρησε στην ακύρωση του προγράμματος φρεγατών κλάσης Constellation, έπειτα από παρατεταμένες καθυστερήσεις και σημαντική αύξηση του κόστους, διατηρώντας σε εξέλιξη μόνο τα δύο πλοία που βρίσκονται ήδη υπό ναυπήγηση στο Ουισκόνσιν. Η απόφαση ανατρέπει τον σχεδιασμό αρκετών χωρών που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον, μεταξύ αυτών και της Ελλάδας.

Ο υπουργός Ναυτικού των ΗΠΑ, Τζον Σ. Φίλαν, ανακοίνωσε ότι τέσσερα πλοία της κλάσης, για τα οποία είχαν υπογραφεί συμβάσεις χωρίς να έχει ξεκινήσει η κατασκευή τους, θα ακυρωθούν στο πλαίσιο μιας «στρατηγικής μετατόπισης» στον τρόπο με τον οποίο το Ναυτικό σχεδιάζει και εντάσσει νέα σκάφη στον στόλο. Οι ΗΠΑ είχαν θέσει ως στόχο κόστος περίπου 1 δισ. δολαρίων ανά μονάδα, όμως οι νεότερες εκτιμήσεις ανέβασαν την τιμή κοντά στα 1,4 δισ., με την πρώτη παράδοση να μεταφέρεται πλέον προς το τέλος της δεκαετίας.

Για την Αθήνα, οι εξελίξεις περιορίζουν σημαντικά τις εναλλακτικές ενίσχυσης του Στόλου. Το ελληνικό ενδιαφέρον για τις Constellation, το οποίο είχε διατυπωθεί δημόσια από τον υπουργό Άμυνας Νίκο Δένδια, προέβλεπε συμμετοχή στη φάση τεχνικών προδιαγραφών και προϋπολογισμό 2,7 εκατ. ευρώ για την έρευνα και ανάπτυξη. Η Ελλάδα είχε ήδη καταβάλει πρώτη δόση 150.000 ευρώ, όμως σύμφωνα με πληροφορίες ζητήθηκε η επιστροφή των χρημάτων μετά την ακύρωση της αμερικανικής συμμετοχής.

Με τις Constellation αλλά και τις αμερικανικές LCS να μην αποτελούν πλέον ρεαλιστική επιλογή, η κατεύθυνση του Πολεμικού Ναυτικού στρέφεται οριστικά σε ευρωπαϊκές πλατφόρμες. Η απόκτηση τέταρτης φρεγάτας FDI (Μπελαρά) έχει ήδη «κλειδώσει», ενώ στις 18 Δεκεμβρίου θα πραγματοποιηθεί η ύψωση της ελληνικής σημαίας στο πρώτο πλοίο της κλάσης, την «ΚΙΜΩΝ».

Παράλληλα, συνεχίζεται η αξιολόγηση των ιταλικών FREMM, με ελληνικό κλιμάκιο να έχει ολοκληρώσει δύο επιθεωρήσεις σε διαθέσιμες μονάδες. Οι FDI καταγράφουν ευρύτερη ευρωπαϊκή ζήτηση, με τη Σουηδία να εξετάζει την προμήθεια τεσσάρων πλοίων στις αρχές του 2026 και την Πορτογαλία να εκφράζει ενδιαφέρον για τρεις μονάδες.

Η τελική επιλογή της Αθήνας αναμένεται να καθοριστεί το επόμενο διάστημα, με στόχο την ταχεία ενίσχυση των ελληνικών ναυτικών δυνατοτήτων και τη διατήρηση επιχειρησιακής ισορροπίας στην Ανατολική Μεσόγειο.

Σύνταξη: offnetwork.gr — Διασταύρωση πηγών από Naftemporiki, US Navy, AP, DefenseNews, NavalNews