Ελλάδα |

14.10.25 15:33

Η δίκη για το σιδηροδρομικό έγκλημα στα Τέμπη ξεκινά στις 23 Μαρτίου

Τρία χρόνια μετά το έγκλημα στα Τέμπη, 36 κατηγορούμενοι και εκατοντάδες μάρτυρες προετοιμάζονται για μια ιστορική δίκη.

An alt text
Newsroom

Η δίκη για τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, αναμένεται να ξεκινήσει στις 23 Μαρτίου, σχεδόν τρία χρόνια μετά το δυστύχημα που συγκλόνισε τη χώρα. Η ημερομηνία ορίστηκε από τον Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας και η ακροαματική διαδικασία θα διεξαχθεί στον συνεδριακό χώρο «Γαιόπολις» του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ο οποίος έχει διαμορφωθεί ειδικά για να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες της υπόθεσης.

Για την ομαλή διεξαγωγή της διαδικασίας, έχουν επιστρατευθεί περισσότεροι από 30 μεταφραστές που θα ολοκληρώσουν σε σύντομο χρονικό διάστημα τη μετάφραση περίπου 1.500 σελίδων εγγράφων, ανάμεσά τους το κλητήριο θέσπισμα και η πρόταση του εισαγγελέα Λάμπρου Τσόγκα. Τα κείμενα θα μεταφραστούν στα ιταλικά, ώστε να επιδοθούν σε δύο στελέχη της Hellenic Train, κατηγορούμενα για ανθρωποκτονία και σωματικές βλάβες από αμέλεια. Η δικογραφία αγγίζει τα 200 GB, ενώ με τα συνοδευτικά βίντεο και συνομιλίες ξεπερνά τα 590 GB, στοιχείο που καταδεικνύει το εύρος της υπόθεσης και την πολυπλοκότητα των αποδεικτικών στοιχείων.

Συνολικά 36 πρόσωπα θα καθίσουν στο εδώλιο για ευθύνες ή παραλείψεις σε διάφορα επίπεδα του σιδηροδρομικού συστήματος. Ο 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας, που έστειλε το επιβατικό τρένο στη λάθος γραμμή, απολογήθηκε πρώτος το 2023, ενώ κατηγορούμενοι είναι και δύο συνάδελφοί του που εγκατέλειψαν πρόωρα τη βάρδια, καθώς και στελέχη του ΟΣΕ που ενέκριναν τη μετάταξή του. Το καλοκαίρι του ίδιου έτους, η δικαστική πραγματογνωμοσύνη απέδωσε την τραγωδία και στην έλλειψη κρίσιμων συστημάτων ασφαλείας – όπως τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση – που σχετίζονταν με καθυστερήσεις στο έργο της σύμβασης 717. Για αυτές τις παραλείψεις κατηγορούνται 16 στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, μεταξύ των οποίων πρώην πρόεδροι και διευθύνοντες σύμβουλοι.

Η έρευνα επεκτάθηκε και σε 10 στελέχη του ΟΣΕ, τα οποία αντιμετωπίζουν κατηγορίες για την απουσία συστημάτων ασφαλείας και τις μετατάξεις. Τον Φεβρουάριο του 2024 κατηγορήθηκαν δύο Ιταλοί αξιωματούχοι της Hellenic Train, ενώ τον Ιούλιο του ίδιου έτους προστέθηκε και η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) για πλημμελή εποπτεία. Ο συνολικός αριθμός των κατηγορουμένων έφτασε έτσι τους 36.

Από αυτούς, οι 33 αντιμετωπίζουν το κακούργημα της διατάραξης συγκοινωνιών και σειρά πλημμελημάτων, όπως ανθρωποκτονία και σωματικές βλάβες από αμέλεια, με προβλεπόμενες ποινές που κυμαίνονται από δύο έτη έως ισόβια κάθειρξη. Το αδίκημα της διατάραξης συγκοινωνιών, όταν επιφέρει θάνατο, επισύρει ισόβια, ενώ τα πλημμελήματα που τελέστηκαν κατά συρροή μπορούν να οδηγήσουν σε ποινές έως οκτώ ετών.

Η δίκη αναμένεται να είναι μία από τις πιο πολυσύνθετες στην ελληνική δικαστική ιστορία, με περίπου 250 δικηγόρους και δεκάδες μάρτυρες. Ήδη 150 μάρτυρες έχουν εξεταστεί κατά την ανάκριση, ενώ ο αριθμός τους πιθανότατα θα αυξηθεί, καθώς θα προστεθούν νέες καταθέσεις από τις οικογένειες των θυμάτων και τους κατηγορούμενους.