Η μείωση του αριθμού των σχολικών τροχονόμων σε όλη τη χώρα, μετά την εφαρμογή της απόφασης που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 3350/Β/1.7.2025, έχει προκαλέσει προβληματισμό σε δήμους, γονείς και εκπαιδευτικές ενώσεις. Το μέτρο, που αφορά την ανακατανομή των θέσεων βάσει πληθυσμιακών και κυκλοφοριακών κριτηρίων, έχει οδηγήσει σε σημαντικές ελλείψεις σε αρκετές σχολικές μονάδες, ειδικά στις αστικές περιοχές.
Σύμφωνα με έρευνα του offnetwork, που βασίστηκε σε στοιχεία από την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), τη Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ) και το υπουργείο Εσωτερικών, η μείωση των σχολικών τροχονόμων έχει δημιουργήσει λειτουργικά κενά σε τουλάχιστον 15 μεγάλους δήμους της χώρας. Πάνω από 600 σχολικοί τροχονόμοι δεν επανατοποθετήθηκαν για τη φετινή χρονιά, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις η κάλυψη γίνεται προσωρινά με εθελοντές ή από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς.
Η μείωση αγγίζει έως και το 25% σε δήμους της Αττικής, της Θεσσαλονίκης και της Θεσσαλίας, ενώ σε νησιωτικές περιοχές όπως η Ρόδος και η Χίος δεν έχει οριστεί καθόλου προσωπικό σε ορισμένα δημοτικά σχολεία. Η απόφαση του υπουργείου Εσωτερικών προβλέπει ότι η πρόσληψη των σχολικών τροχονόμων θα γίνεται πλέον κατόπιν κατανομής από το υπουργείο Οικονομικών και όχι απευθείας από τους δήμους. Το νέο πλαίσιο εντάσσει τον θεσμό σε μια ενιαία βάση δεδομένων εποχικού προσωπικού, περιορίζοντας τον αριθμό των θέσεων και τη διάρκεια απασχόλησης σε εννέα μήνες ετησίως.
Η ΔΟΕ εξέφρασε ενστάσεις, σημειώνοντας ότι «η απόφαση υποβαθμίζει ένα θεσμό που αποδεδειγμένα σώζει ζωές μαθητών» και ζητώντας την επαναφορά του προηγούμενου συστήματος με μόνιμη εποπτεία των δήμων. Παρόμοια αιτήματα έχουν υποβληθεί και από τις περιφερειακές ενώσεις γονέων, με κοινό αίτημα την επανεξέταση της πολιτικής, ώστε «να μην τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των παιδιών».
Από πλευράς υπουργείου, πηγές αναφέρουν ότι η νέα ρύθμιση στοχεύει στην εξοικονόμηση πόρων και στον εξορθολογισμό του συστήματος, με στόχο την επανεκτίμηση των αναγκών ανά σχολική μονάδα. Ωστόσο, η έλλειψη μεταβατικής περιόδου προκάλεσε αιφνιδιασμό, με αρκετές δημοτικές αρχές να δηλώνουν ότι δεν είχαν επαρκή χρόνο προσαρμογής.
Σήμερα, σε πολλές περιοχές της χώρας, η απουσία σχολικών τροχονόμων έχει μεταθέσει την ευθύνη στους γονείς και στους δασκάλους, που αναγκάζονται να επιτηρούν τις διαβάσεις έξω από τα σχολεία. Ενδεικτικά, σε δήμους της Κεντρικής Μακεδονίας, της Λάρισας και της Κρήτης, το πρόβλημα παραμένει οξύ, με τους συλλόγους να ζητούν άμεση αποκατάσταση των θέσεων πριν από τα επόμενα κύματα κακοκαιρίας.
Ο θεσμός των σχολικών τροχονόμων θεσπίστηκε το 1997 και από τότε λειτουργεί ως κρίσιμος πυλώνας πρόληψης ατυχημάτων, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση παιδείας οδικής ασφάλειας. Είκοσι οκτώ χρόνια μετά, οι τοπικές κοινωνίες επισημαίνουν ότι η συρρίκνωση του θεσμού, χωρίς εναλλακτικά μέτρα, συνιστά βήμα προς τα πίσω για τη δημόσια ασφάλεια.